The first week of the project of restauration of my first road bike in Holland is going somewhat slow. It took longer then I expected to unassemble it. But the hardest and dirtiest part is about to start.
O processo de desmontar a bike demorou mais do que eu esperava. Todas as peças foram fáceis de desmontar, sendo necessário apenas chaves sextavadas (allen keys) e uma chave de fenda. E demorou não mais do que 1 hora e meia. Mas o jogo central custou mais. Primeiro porque, apesar do que se pode ver nos vídeos no youtube, você precisa mais do que uma chave inglesa normal de 14 ou 15 milímetros. A chave para retirar o parafuso que segura o pedivela é mais fina do que a normal e é especial para bicicletas. Depois disso, também é necessário uma chave especial de bicicleta para puxar o pedivela com as coroas para fora do jogo central (isso aparece no vídeo).
A solução mais fácil foi ir à minha pequena loja de bicicleta perto do trabalho (Thom Rooth) em Hilversum e pedir para o dono lá retirar para mim. Thom é super amigável e fez o trabalho em 10 minutos e até pareceu feliz de ver alguém tentando recuperar uma bicicleta antiga. E isso me economizou algumas dezenas de Euros. Inclusive me disse que depois que a bicicleta estivesse limpa e pronta eu voltasse para montá-la.
BOAS NOTÍCIAS: O JOGO CENTRAL ORIGINAL CAMPAGNOLO ESTÁ EM BOM ESTADO.
GOOD NEWS: THE ORIGINAL CAMPAGNOLO BOTTOM BRACKET IS IN GOOD SHAPE.
Para retirar a tinta original, eu decidi usar um produto químico próprio para dissolver tinta de metais. Agora a bike está coberta pelo produto e isso deverá facilitar na hora de lixar e retirar a ferrugem e o resto de tinta. Antes de pintar, toda a tinta e ferrugem tem que ser retirada e a bike deverá estar no metal puro. E isso vai dar um trabalho dos diabos!
WEEK 1
The process of taking the bike apart took longer then I expected. All the parts before getting to the bottom bracket were quite easy. All I needed were some allen keys and a screw driver and the job was done in an hour and a half. But the bottom bracket was much more difficult. First because, despite what the videos on Youtube say (like the one below) you need more then a normal 14/15mm wrench to take the first bolt. You need a especial tool that is very thin. After that you need a especial tool to pull the crank arm away from the bike (that the video shows). And I didn't have both tools and you don't find them easy to buy.
The best solution was to go to my LBS (local bike shop) close to my work in Hilversum(Thom Rooth) in Hilversum and ask the owner to help me. He is very friendly and did the job in less then 10 minutes. And he seems also happy to help someone that is restauring a vintage. He even asked me to come back to assemble it back when it is ready.
Now, the bike is soaking in a especial quemical product to remove the original paint from the metal frame. I've decided to use a quemical because it will make my life easier when I need to sand it. All original paint and rust needs to be out of the frame before the painting job starts. That is going to be a hard work!
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