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Live tracking: see how I am doing it!

1,330 kms | 36 K vertical meters Tomorrow, August 10, start my sport challenge of the year. You can read all the details about it here .  Fo...

ETAPE DU TOUR 2012 - THE RACE


Yesterday we've done the race that I've been training since January. We wen't thru the 152 kms with 4 major Alpes mountains and a lot of effort. The emotions were everywhere during a day that started with a rainy 14 degrees celsius and finished in the top of Toussuire in a blazing sun and 38 degrees. WHAT A DAY!!! Ontem fizemos a corrida que eu venho treinando desde Janeiro. Nós percorremos os 152 kms da corrida com 4 das maiores montanhas dos Alpes e muito esforço. Nervos a flor da pele e emoções correndo altas em um dia que começou com chuva e 14 graus e terminou no topo de Toussuire com 38 graus e um sol de matar. UM DIA FANTÁSTICO!


AT THE START WITH PETER, RICHARD, MARTIN, MICHEL AND RON

The day started at 4:00 alarm to get ready for the race. Quick breakfast in the hotel room in Chambery (as it was too early for the hotel to have breakfast ready) and jump into the bus for the most nervous 35 minutes of the year. The rain and thunders were still in full force and the idea to do a whole ride in the rain was nerve wracking. 


As always our bus drivers delivered us very close to the start line and the last preparations were done under the rain. Apply start number to bike, check tire pressure, re-check if all food was sorted in the back pockets, dress the kit and try to get the nerves under control. After that we went to the start place and it was a 30 minutes waiting to the start.
O dia começou cedo com o alarme disparando às 4 da madrugada para preparar tudo para a corrida que começa às 7:00. Um café da manhã rápido no quarto do hotel em Chambery (já que era cedo demais para o hotel ter café da manhã pronto) e entrar no ônibus para os 35 minutos mais nervosos do ano. A chuva e trovoada estava com força total e a idéia de fazer a corrida debaixo de chuva era de matar qualquer um.


Como sempre os motoristas do nosso ônibus  nos deixaram bem perto da largada para as preparações finais debaixo de chuva: colocar o número de corredor na bicicleta, verificar pressão dos pneus, vestir o resto do kit de corrida e tentar controlar os nervos. Depois disso é uma espera de 30 minutos para o começo da corrida.

PROFILE OF THE FACE WITH HART RATE LINE: SAVING ENERGY DURING THE WHOLE DAY PAID OFF
PERFIL DA CORRIDA COM LINHA DO RITMO CARDÍACO: POUPANDO ENERGIA O DIA INTEIRO RENDEU BEM

The start of the race was quite easy and I relly like the way they are releasing the groups of riders with a 10 minutes interval. That avoids a lot of accidents as faster riders are trying to overtake slower ones in overcrowded roads. I've stayed with Richard, the faster one from our start group, until we reach the bottom of Madeleine. We were joined later by Martin and rode until the start o the climb. From there it was each rider at their own speed, me being the slowest of the group. From then on I was alone riding at my own speed.


I took 2 hours and 2 minutes to climb the 26 kms of Cold du Madeleine and althought I was scared to death when I saw it from the car, I have to say that it was a beautifull climb. Not too dificult. The beginning is quite steep but with loads of hairpins and the woods protected us from the rain that was still falling lightly. 4 kms from the top and already without trees a bit of sun start to break from the clouds and the mountains started to show their faces to us. The sight seeing give you a bit of rest of the pain and the last kilometers, despite being hard, were very nice. 


The only annoying point was that the lower back pain was again bothering me a lot and I had to stand on the bike quite a lot. But I controled my effort the whole time and kept my hart rate below the red zone all the time to save energy for the rest of the day. And this rended a lot of dividends in the end of the day.
O começo da corrida foi bem fácil e eu gosto bastante da forma como  a organização libera grupos de corredores a cada 10 minutos. Isso evita acidentes com corredores mais rápidos tentando ultrapassar os lentos em ruas lotadas de ciclistas. Eu fiquei com Richard, o mais rápido do nosso grupo, durante os primeiros 19 kms até chegar ao pé do Madeleine. Martin se juntou um pouco antes da subida e quando começamos a subir a montanha. A partir daí foi cada um na sua própria velocidade, eu sendo o mais lento dos três. Desse ponto eu fiz o resto da corrida sozinho na minha própria velocidade.


Eu levei duas horas e 2 minutos para fazer os 26 kms do Cold du Madeleine e apesar de estar bastante preocupado com a subida depois que fiz ela de carro, eu tenho que dizer que foi uma subida muito boa. O começo é bem inclinado mas não muito difícil, com várias chuvas de 180 graus e cercada de árvores, que nos protegeram da chuva leve que ainda estava caindo. 4 kms para o topo da montanha e sem árvores nesse ponto o sol começou a aparecer e as montanhas também. O visual ajudou a esquecer a dor da subida e os últimos quilômetros, apesar de bem íngremes, foram muito legais.


A única coisa chata era a dor na região lombar que voltou com força total e eu tiver que pedalar em pé por vários quilômetros. Mas eu controlei o esforço durante o dia inteiro e mantive meu ritmo cardíaco abaixo da zona vermelha durante todo o dia. Ou seja, poupei energia todo o tempo e isso me rendeu benefícios no final.

COL DU MADELEINE: THE MOST DIFFICULT OF THE DAY
COL DU MADELEINE: A SUBIDA MAIS DIFÍCIL DO DIA

The descend of Madeleine was fast and fun with average speed of 55 kms/h and a max of 70 kms/h. The ground was still  wet and I was taking a lot of care in the tight hairpins. At the bottom there was a 5 kms flat before reaching the botto of Cold du Glandon and I used that time to eat and drink. In there, at some point I saw Martin ahead of me and pushed on the pedals to reach him. I pushed 40 kms/h at that point to the desperation of some people on the side of the road that shouted: "Save energy, Save energy!!!". 


And they were right, right after I got to Martin we start climbing the Glandon, the most challenging mountain of the day. It is relentless in the gradientes that stay most of the time around 8%. Good part of the climb it goes to 11% and when you are 6 kms from the top things got really heavy. There were some corners where my bike computer was showing  14% inclination and we even got headwind to cope with. It was a big effort and everybody was struggling to reach the top. The last 2 kilometers was done pedal by pedal, standing on the bike on the steeper sections.


I arrived at the top of Glandon in 2 hours and 08 minutes feeling totally exhausted, dizzy and nauseaded. It took me 15 minutes to recover, eat my rice cake and keep going to next 2 kms to reach the top of Croix de la Fer. Those 2 kilometers is only a 5 to 6% climb but it felt really heavy. The good thing is that the climb was done in the sun and we would see no rain for the rest of the day (and sometimes miss it!) In the Croix de la Fer I ate a bread with guave sweet and drink almost a full liter of water before going down. The descend was fantastic! As I had already done it I could really push and reached top speed of 82 kms/h. What a thrill!!!


From there we went got to Col du Mollard that jump immediatelly from a gradient of 2% negative to 8% positive. Because my legs were totally cold when I started the climb, I got cramps immediatelly. That happen last year on the descend of Gallibier, and this time I didn't panic. I just kept on pushing slow and waiting for the inner muscle of my legs to relax enough. It is a painful but I know it only takes 5 minutes to get back to working order. The Mollard is only 5.7 kms with the start with 8% gradients at some points (that don't show in the paper profile) but it feels like is taking forever. But after that you get a gift: the descend is the best of the day with long winding curves that you can even pedal thru. Top speed of 85 kms/h and a lot of fun.


From the bottom of Mollard you turn left and face immediately the La Toussuire. In reality the start of the climb is shared with the start of Croix de la Fer from Saint Jean de Maurienne side. The first 4 kms is of 8% and 9% gradient and with 38 degrees and blazing sun, it was one of the hardest moments of the day. At that point, 3:00 in the afternoon, I decided that I had time enough to finish the race and stop for 10 minutes to eat drink and prepare for the last climb. The heat was really hitting me hard and I felt like it was the climb of Mont Ventoux all over again. 7 kms from the top I got a very much desired cold cola and that gave me the energy to finish the race.

In the last 2 kms, even when we were getting head wind, I switch of to the big ring and finished the the race sprinting with 1 hour and 59 minutes. It was great day in the bike, with a lot of suffering but also a lot of good moments. The sensations to have finished the most demanding Etape since I started cycling in a good time is priceless and to see the friendly faces of my colleagues and wife and daughter at the finish line was great. Now is time to recover and enjoy the rest of the vacation. Thursday the Pro's will do this Etape and I will see them passing in the same climb I did yesterday. Great!
A descida do Madeleine foi rápida e muito legal, com média de velocidade de 55 km/h e uma máxima de 75 kms/h. O asfalto ainda estava meio molhado e eu tomei bastante cuidado nas curvas fechadas (hairpins). No final da descida tinha uma parte plana de 5 kms antes de chegar no começo do  Col du Glandon e eu usei esse tempo para beber e comer. Aí eu vi Martin outra vez na distância e puxei uns 40 km/h para alcançá-lo. Para desespero de algumas pessoas à margen da estrada, que gritavam: "poupa energia, poupa energia!!!".


E eles estavam certos. Assim que eu alcancei Martin começamos a subida do Glandon, a montanha mais dura do dia. Ela não dá folga durante todos os 24 kms com inclinação constante de 8%. Algumas partes chegam aos 11% e aos 6kms do topo a coisa piora. Há algumas curvas que chegam aos 14% e os dois últimos quilômetros tem mínima de 11%. Muito duro e eu estava lutando inclusive com um vento contra. Cada pedalava contava nesses últimos dois quilômetros, tendo que ficar em pé na bicicleta nas piores partes.


Finalmente depois 2 horas e 08 minutes cheguei ao topo do Glando totalmente exausto, tonto e nauseado.  Levei uns 15 minutos para me recuperar, comendo meus bolos de arroz e continuando os próximos 2 kms até o topo do Croix de la Fer. Esses dois quilômetros têm somente 5% ou 6% de inclinação mas você sente muito mais pesado. A boa parte é que a subida foi feita com tempo bom e a gente não viu mais chuva durante o resto do dia (e sentiria até saudades dela!). No topo do Croix de la Fer eu comi mais um pão com doce de goiaba e bebi quase um litro de água antes de descer. E que descida. Como eu já tinha feito a descida antes, pude deixar a bike correr, com máxima de 82 km/h.


Dalí a gente encara o Col du Mollard, que vai de uma descida de -2% de inclinação aos 8%. E porque minhas pernas estavam frias da descida longa, eu fiquei imediatamente com câimbras. Isso aconteceu exatamente igual no ano passado na descida do Gallibier, e por já saber o que estava acontecendo eu não entrei em pânico. Continuei pedalando leve até o músculo interno da coxa relaxar. É um processo doloroso mas que leva uns 5 minutos. O Mollard só tem 5.7 kms mas começa forte e se mantêm nos 8% na maior parte do tempo, com algumas partes planas. Mas depois da dureza vem um presente: a descida mais legal do dia, com curvas abertas e longas que dá até para pedalar. Máxima de 85 km/h e muita diversão.


Do fim do Mollard, você faz uma curva à esquerda e imediatamente está na subida do La Toussuire. Em verdade, os primeiros 4 kms da subida são do Croix de la Fer pelo lado de Saint Jean de Mauriene. Esses quatro quilômetros ficam entre 8 e 9% e com um calor de 38 graus e o sol de rachar, esse foi um dos momentos mais duros do dia. Nesse moment meu relógio mostrava 3 horas da tarde e eu decidi que tinha tempo suficiente para o final da prova e decidi relaxar, beber e comer algo na sombra. O calor estava acabando comigo e esses 10 minutos que eu fiquei alí foram minha salvação. Depois de mais uns quilômetros, aos 7 para o topo, encontrei o grupo da Nike que estavam nos apoiando com Coca-Colas geladas. Só quem faz uma prova dessas pode imaginar o sabor de uma coca dessas!!!


Dalí foi subir os últimos quilômetros na paz. Nos últimos 2, quando a inclinação baixa para os 5%, mas ainda pegando um vento de frente, eu mudei a marcha para a coroa grande e terminei a corrida num sprint, com a subida feita em 1 hora e 59 minutos. Foi um grande dia na bike, com muitas horas de sofrimento e muitos bons momentos. Ter terminado a Etape du Tour mais dura desde que comecei no ciclismo com um bom tempo é uma sensação muito boa e ver meus colegas no final e minha esposa e filha foi ainda melhor. Agora é tempo de recuperar os músculos e aproveitar o resto das férias. Quinta0-feira vou ver os profissionais fazendo as subidas que eu fiz ontem .Vai ser muito massa!!!
df



2 comments:

  1. Wax to the Max!!!!! Richard sent me the link to your blog, great read! We were proud to help you with that last bit of ennergy supply :-D.
    - one of the coca-cola girls, Mirjam

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    1. Thanks for the comment and for the Cola! It always saves our lives!!!

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