ETAPE DU TOUR STEP BY STEP

PROFILE OF THE RACE: 62 KMS OF CLIMBING NOT COUNTING THE 14 KMS 
ROLLING HILLS BETWEEN THE TWO FIRST CLIMBS. NOT THAT EASY...

This year L'Etape du Tour stage might look easy when one look into the profile, but when you look at the details things are a bit different.It doesn't have a queen famous mountain on it but has four good climbs and a major 22kms relentless Mont Revard in the middle before you tackle the last climb of 10.7 kms with good chuncks of 11% inclination.

See after the jump the details of the climbs and what is between them that sometimes is even more important.
Este ano a etape do L'Etape du Tour parecia fácil quando o perfil foi anunciado. Mas basta dar uma olhada nos detalhes prá ver que não é bem assim. Não há montanhas famosas mas tem 4 boas montanhas com a maior Mont Revard de 22 kms bem no meio do dia.Isso antes de encarar a última montanha do dia com 10.7 kms e boa partes com 11% de inclinação.

Dá uma olhada depois do link como são as subidas e o que está entre elas!




The race will start with a 9 kms flat course to get out of Annecy. This is going to be a nervous start because of the short distance of the stage. A lot of riders will ride for a good time (or a target they have in their heads) instead of saving energy for survival like it happens in stages of more then 180kms. Another lot will be carried away by the excitement and you will see them back soon enough if you stay in control of your effort and your goals and don't get into silly accidents.

Stick to the right side and to your speed and be aware of what is going on in front and at your side. Shout "attention" (think about a french accent here) every time some gets to close or there is something slowing down the group in front to alert the guys behind you. Soon enough you will see that people around you will start doing the same and the vibe becomes more friendly and you can even make some race friends and talk to people. I always meet interesting people in races like this or find old colleagues. It's what make them extra especial.


A corrida começa com 9 quilômetros planos para sair da cidade de Annecy. Esta vai ser um daqueles começos de corrida nervosos já que a distância é curta. Um bom número de ciclistas vai correr contra  um objetivo de fazer em determinadas horas (em vez de basicamente tentar completar a prova como acontece quando a distância é acima dos 180 kms. Outro grupo vai se se levar pelo excitamento e ir além dos limites para acompanhar. Não se preocupe, você vai ver eles se prestar atenção na sua própria performance e não se envolver em acidentes.

Para isso, fique sempre à direita da pista e ligado nos que está acontecendo à frente e ao seu lado. Grite "Attention" com um sotaque francês toda vez que alguém chegar muito perto ou o grupo da frente frear de repente. Você vai ver que logo logo o grupo ao seu redor vai começar a entrar na onda e coisa fica mais relaxada e amigável. Com sorte dá até prá conhecer algumas pessoas interessantes e é isso que faz essas corridas especiais.
PROFILE OF THE COL DE LESCHAUX FROM THE WEBSITE ALPES4EVER.COM. 
ONE OF THE BEST PROFILE REPRESENTATION I'VE EVER SEEN. WORTH CHECKING OUT.

COL DE LESCHAUX - After this 9 kilometers things will start to change gradually into the first climb of the day, the Col de Lexchaux. It has 13.4 kms and not really difficult. It is one of the variants from the north side of this mountain, starting from the village of Saint-Jorioz.

Looking at the profile you see a first kilometer of false flat of 2.5% gradient followed immeditelly by 3 kms between 6.5 and 7.5%. Nothing major but good to really wake up your climbing muscles. After that the climb easy up a bit and you even have a little descend in the middle. Be careful there. That is in the La Chapelle St Maurice where you will find the first refreshment area from the organization. Only water at this point.

The second half looks easy with only 2 kms around 6 and 7 again. This is the type of climb that most people will enjoy as it isn't over killing and you have the feeling of a job well done if you keep your pace.

Reading on the web about this climb didn't show anything difficult and the major remark is that you will be flanking the edge of lake Annecy. What should offer great views if the 7:00 am morning weather allows it.

COL DE LEXCHAUX - Depois dos 9 kms as coisas vão começar a mudar com a primeira grande subida do dia, o Col de Leschaux, com 13.4 kms e não muito difícil. Esse é uma das formas de subir a montanha, vindo pelo lado norte, começando pela vila de Saint Jorioz.

Olhando o perfil da montanha dá para ver o primeiro quilômetro com um falso plano de 2.5% de inclinação seguido imediatamente de 3 kms entre 6.5 e 7.5%. Nada demais e é bom prá começar a acordar seus músculos de escalada. Depois disso há uma pequena descida no meio da montanha e na cidade de La Chapelle St Maurice fica a primeira zona de alimentação, somente com água nesse ponto.

A segunda parte da subida também é fácil de novo entre 6 e 7%. Este é o tipo de subida que muita gente gosta porque não é muito dura e deixa aquela sensação de trabalho bem feito.

Lendo pela net dá para ver que não é nada difícil e a única coisa de nota é que toda a subida vai ser margeando o lago Annecy. Isso deve garantir vistas fantásticas do lago, caso o tempo às 7:00 da manhã permita.

SECOND CLIMB: COL DES PRES OUT OF LESCHERAINES.

COL DES PRES - Between the top of this climb and the beginning of the next one the riders won't have the gift of a descend. In the profile it looks like rolling hills all the way. I've checked the distances on the Google maps and it is a 14 kms strecht. Keep your pace on the small climbs that shouldn't be too steep but keep an eye to not overdo it. This type of terrain usually sucks a lot of energy and you will need it.

The second climb of the day, Col des Pres is not a very tough again. Before you start you will find the second refreshment area on La Motte en Bauges, this time with food. With a total of 14.6 kms distance it start with a short kilometer of 5% but then followed by 12 kms of false flat before you reach the second part of the climb. At the end of this area, in Aillon de Jeune there will be the 3rd drink only refreshment area.

From there will take the first kilometer to the top around 4% and after that a wake up moment when you face 200 meters at 9.5% gradient followed by the last 2.4 kms around 7.5%. For what I read on the Internet, open grass fields Galibier like and incredible visuals wait for your at the top.

COL DES PRES - Entre a primeira subida do dia e a próxima, o Col des Pres, os corredores não tem o presente de uma descida. No perfil você vê um terreno de pequenas subidas e descidas. Eu chequei no Google maps e são 14 kms. Mantenha seu ritmo nas subidas curtas que não devem ser muito íngremes. Mas fique de olho para não ir além dos limites. Você vai precisar de energia mais à frente da prova.

A segunda subida novamente não é muito dura. Antes de você realmente começar a parte mais inclinada vai encontrar a segunda zona de alimentação, na vila de La Motte en Bauges, dessa vez com comida também. Com um total de 14.6 kms de subida ela começa com os primeiros 800 metros com 5% depois seguido de 12 kms de falso plano antes de você encarar a segunda parte da montanha. Na vila de Aillon de Jeune vai haver outra zona de hidratação.

Dalí você tem um quilômetro com 4% de inclinação. E aí fique ligado que há uma área de 200 metros com 9.5% seguida dos últimos 2.4 kms por volta dos 7.5%. Pelo que li na net o visual é bem bonito com gramados abertos a la Galibier.
THIRD AND FIRST REAL CHALLENGE OF THE DAY: MONT REVARD.
GET GEARS READY FOR STEEP START AND DON'T GET CAUGHT BY SURPRISE

MONT REVARD - After the 8.3 kms of descending the south side of Col des Pres, you will start immediately climbing the biggest mountain of the day: Mont Revard that has 22kms and beautiful views of the Alpes and Lake Bourget. You will finish with a steep descend of 8.5% gradient and right away start with a 9% incline for 800 meters kilometer before you get a "rest" of 3.5% for 2 kms and then continue the rest of the mountain with average of 7%. In the village of St-Jean D'Arvey, in the flatish area before the big climb start you will find another refreshment zone for drinking only.

WORD OF ADVICE: Get your gears ready during the descend and don't get caught by surprise: I will keep cassette on 23 and just change the front ring to inner when hit the climb, going to 23, 25 or 27 as the tempo settles. To avoid the chain to fall or to be too hard. I usually have little cramps on situations like this, long descend followed by steep climb. The trick is not to despair and just push thru until muscles are warm enough. After that start the real climb: 11 kms climb around 7% with some hot spots of 9%. No big remarks and just sit and find your cadence and enjoy the views.  Around 3 kms to the top one more food refreshment zone will be place in the village of La Féciaz.

MONT REVARD - Depois dos 8.,3kms de descida pelo lado sul do Col des Pres, você vai começar imediatamente a próxima e mais longa subida do dia: Mont Revard, que tem 22 kms e boas vistas dos Alpes e do lago Bourget. Você vai terminar a descida da última montanha com uma inclinação de 8.5% e imediatamente começa uma subida com 9% por 800 metros antes de ganhar um "descanço" de 3.5% por 2 kms. E dali seguir o resto da montanha com média de 7%. Na vila de St-Jean D'Arvey, numa área quase plana vai haver mais uma zona de hidratação.

CONSELHO: Escolha bem as marchas antes de chegar ao fim da descida para não ser prego de surpresa: eu vou colocar a catraca no 23 e deixar a coroa da frente na grande e só mudo quando começar realmente a subida. Aí é mudar da 23 para 25 e 27 enquanto o ritmo se acomoda. Nessas horas eu tenho pequenas câimbras devido a descidas longas seguidas de subida íngremes. O segredo é não desesperar e continuar com calma. A Câimbra vai passar. Daí é seguir com o resto da subida, com os primeiros 11 kms estáveis, por volta dos 11% com algumas áreas de 9%. Nada demais. Sente, relaxe e enconre o seu ritmo. 3 kms para o final há mais uma zona de alimentação com comida na cidade de La Féciaz.


FROM ANNECY TO SEMNOZ: THE LAST CLIMB OF THE DAY AND THE BIG CHALLENGE

ANNECY-SEMNOZ - OK, you see a lot of reds on the picture above. But lets first talk about what is before that. After you climb Mont Revard, you will have a 24 kms descend (with another drink refreshment zone in the village of Montcel) followed by 12.2 kms of flat terrain after Cuzy. That is perfect to eat and drink, especially the flat area. Drink and eat as much as possible and spin your legs to get ready to a proper tough climb.

The Etape route will be climbing the mountain from the most difficult side: west side starting on Quintal. It is a 10.7 kms of average of 8.5% gradient. The last drink refreshment will be place right after Quintal when the gradient goes down to 4%. Use it as this is the last chance to get some water and that is important if the weather is hot.

In average, the mountain is not that much, but as we know, averages means nothing when you have 120 kms already in the legs. There are five areas of 10% and a total of 700 meters above 11% in two sections. Can't find much about it on the web but it looks a tough cookie. But, I reckon if you are there, just seat down put on the small gears and enjoy the views of the Annecy lake eventually. It's going to be hard but it's going to be great!



ANNECY-SEMNOZ - OK, você está vendo um monte de blocos vermelhos na imagem acima. Mas antes eu quero mostrar o que tem antes da última subida do dia. É importante. A descida do Mont Revard tem 24 ks (com uma zona de hidratação na vila de Montcel) seguida de 12.2kms de terreno plano depois da vila chamada Cuzy. Zona perfeita para beber e comer e se preparar para a subida do Semnoz.

A Etapa vai subir a montanha pelo lado mais difícil: pelo oeste depois da vila chamada Quintal. A subida tem 10.7 kms com uma média de 8.5% de inclinação. A última zona de hidratação vai logo após Quintal quando a inclinação está por volta dos 4%. Use ela porque é a última chance e pode ser importante dependendo se estiver um dia muito quente.

Olhando para a média de inclinação não é nada muito difícil, mas como sabemos médias não significam muito depois de 120 kms nas pernas. Ainda mais quando a subida tem 5 áreas com 10% e um total de 700 metros acima dos 11% em duas zonas. Não consegui encontrar muito na net sobre a subida mas parece bem dura. O negócio é colocar a catraca pequena e moer até o fim. Vai ser duro mas vai ser muito legal!

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