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Live tracking: see how I am doing it!
1,330 kms | 36 K vertical meters Tomorrow, August 10, start my sport challenge of the year. You can read all the details about it here . Fo...

Barreira dos 2 mil ultrapassada | Passed barrier of 2 k kms
E na sexta-feira um colega foi trabalhar com bronquite. Ficamos juntos na mesma sala fechada por todo o dia e o resultado é que eu peguei uma gripe. Não é uma bronquite mas tenho que tomar muito cuidado. Hoje, domingo, era dia de treino mas desisti. Perdi uma corrida de 150 kms e agora faltando 29 dias para a L'Etape du Tour, não tenho muitos finais de semana de treino sobrando. Estou realmente chateado...
This week I've passed the 2 thousand kilometers since January. In total couting since November from 2008 I've done 5.054 kms. Not bad. In the last Sunday I've done 150 kms very strong with 4 colleagues and on Tuesday and Wednesday I've done interval training. Friday I went to work by bike and pused the whole time against the wind. It has been a good training. But the result is that it was a very strong training week and my defenses went down.
On Friday a colleague went to work sick and I got it. Nothing really serious but I need to be careful and I've cancelled a ride today, Sunday. With only 29 days left for the big day, I don't have many weekends to miss training. I'm really pissed...
Mas é relativamente pesada e me deu alguns sustos devido a instabilidade na hora de descer montanhas. Quase levei uma queda a 70 kms/h dois dias antes do L'Etape do ano passado. Um colega que tem exatamente a mesma bicicleta para treino mas nos dias de corrida usa uma Pinarello Corsa, me disse que a diferença era descer uma ladeira cheia de curvas num carro esporte ou num ônibus (no caso da minha, está claro). Também não se pode dizer que tenha um quadro realmente rígido.
Eu já tinha lido e escutado muito sobre a importância da rigidês do quadro. Quão mais rígido o quadro melhor responde a bicicleta. É claro que rigidês pode vir às custas de peso. Então o jogo é manter a bicicleta o mais leve e o mais rígida possível. Mas eu não tinha dado tanta importância assim até o dia que enfrentei a primeira ladeira de verdade com 15% de inclinação na minha bicicleta nova: uma Giant OCR composite com marchas e freios Shimano Ultegra SL compact e rodas da marca Rodi (o ponto fraco que eu trocaria se tivesse mais dinheiro). A bicicleta no total pesa 11 quilos e responde como um sonho. Descendo ladeiras fortes ela faz curvas fechadas aos 40 kms/h com toda confiança e no flat eu consigo manter 40 kms/h com muito mais facilidade.
E ela chega ao seu melhor mesmo é nas subidas. E é aí que a rigidês do quadro paga pelo preço da bicicleta. A cada pedalada, você sente a bicicleta realmente indo prá frente. Subindo a ladeira. É como se toda a força que você coloca no pedal se transforma em movimento para frente através das rodas. Na bicicleta antiga você sente como se alguma coisa estivesse se perdendo na bicicleta. Parte da força ficasse na bicicleta e nunca chegasse até o chão na forma de movimento. No último Limburgs Mooiste, enfrentei algumas das subidas sem mesmo precisar puxar o coração para a zona vermelha e subi ladeiras pesadíssimas com esforço, mas sem a assombração que não estava indo a lugar nenhum. Eu simplesmente adoro minha bicicleta nova... Vai ser show de bola na França...
Because everybody only talks about the world cup,I’m going to talk about my new bike. Untill the end of last year I had (well, I still have got it) a bike from Ridley. The model was a very basic one, Triton with alloy frame and carbon fiber fork. It is a good bike that I’ve decided keeping to be my working horse during raining days and winter trainings. And at the end she brought me to close to 3 thousand kilometers, including the summit of the Col de Tourmalet, Mont Ventoux and other fantastic places.
But it is relatively heavy and gave me some scary moments during descends. I almost felt once during a 70 kms/h descend. 2 days prior to the L'Etape from last year. A colleague that has the same bike for training and a Pinarello Corsa for racing, told me that the difference is like a sports car from a bus (in the case of my bike, of course). I also can’t say it has a very rigid frame.I have read a lot about the importance frame rigidity. The more rigid the frame the better. Of course, rigidity comes to a price of weight. Then the game is to keep a very light bike that is still rigid. But I haven’t given much importance until I faced my first real climb with the new bike: a 15% climb.
The bike is a Giat OCR composite, full carbon, with gears and brakes Shimano Ultegra SL and Rodi wheels (the piece of the bike I would like to change but don’t have the money). It weighs 11 kgs and respond as a dream. It is able to do turns on heavy descend at 40 kms/h and I can keep that speed for much longer on the flat. But she really comes to her element on the climbs. And that is also where the ridigity pays the price tag. To each stroke of the pedal you can feel that the power is transferred to the road and the bikes pushes forward. Each push is going to the road thru the wheels. In the old bike it was like something was lost in the bike itself. Part of the power stayed on the frame, basically in the form of movement. In the last Limburgs Mooiste, I faced very tough climbs without the need to go the red zone. I simply love my bike…
150 kms - speed ride
Faltando 35 dias para a etapa, estou bem perto dos 2 mil quilômetros rodados. Faltam somente 30 que eu acho que bato na próxima terça-feira quando for ao trabalho. Agora é dormir porque o cansaço é grande.
Today I've done 155 kms around mid Holland.I've left home around 6:30 and went in direction north. I've met other 3 colleagues on the way and we stayed around the center of the country. The difference of this ride with the other we did 3 weeks ago is that we had a "local" with us that indicate the most interresting ways. Meaning the least flat and with more climbs. We went again to Amerongen and I've managed to get to the top in second place in the group. Good ride. We are arranging a 200 kms ride in 3 weeks...
Now there are only 35 left to the L'Etape and I'm very close to the 2 thousand kms. Only 30 kms short and I think I will hit the mark next tuesday when I go to work. Now it is time to sleep...

132 kms na chuva || 132 kms in the rain

Neste domingo eu fiz 132 kms entre minha casa e Bergen op Zoom no sul da Holanda. Foram 5 horas e meia contra o vento e com muita chuva. O caminho é bem conhecido e tem umas retas de 10 a 15kms. E foram todas contra o vento. A sensação era de estar subindo uma ladeira com 5 a 7% de inclinação. Bom treino mas nada agradável.
A chuva era tão forte que eu tive que colocar os óculos escuros porque os pingos estavam doendo nos olhos. Um sinal de como forte estava o vento é quando passei por alguns desses cataventos para gerar energia e eles estavam a toda velocidade...
Hoje é dia de interval training outra vez. Amanhã venho de bicicleta ao trabalho e no sábado tenho Limburgse Mooiste. Uma corrida de 150 kms no sul da holanda com 24 subidas, algums extremamente pesadas...
This Sunday I've done 132 kms from my home to Bergen op Zoom in the south of Holland. It was 5 and a half hours against the wind and rain. The way is well kwown to me and it has some straight lines of 10 to 15 kms. And all of them against the wind. The sensation was of climbing 5 to 7% hills. Good training but not really pleasant. The rain was so strong that I have to wear the sunglasses because the rain drops were hurting my eyes. A sign how strong the winds were was the wind turbines going at full speed…Today it is interval training day again. Tomorrow I will come by bike and on Saturday I will go to Limburgse Mooiste. A very tough ride of 150 kms in the south of Holland with 24 climbs. Some extremely hard…
Teste Físico || Fitness Testing
Bom treino com time || Nice team ride and big miss
A parte ruim é que na segunda-feira eu era suposto participar em uma corrida que vinha esperando desde o ano passado. O Elfstedentocht. É uma volta de 240 kms pelo norte da Holanda e é uma festa. Como era feriado nacional, as pessoas estariam nas ruas e em cada cidade de controle na rota (são 11 ao todo = daí o nome elf = 11 steden = cidades) há bandas tocando, os cafés estão abertos, gente na rua, etc. Mas eu esqueci completamente e deixei 2 colegas na mão... totalmente puto comigo mesmo...
Last Sunday I’ve done a nice ride with other 5 colleagues. We’ve done 140kms in exact 5 hours. It was a good training in the flat, no climbs, but with good speed the whole time. Average speed was 28km/h because we’ve got lost a couple of times, what makes you slow down to find the way again. We’ve done some sprints up to 45km/h and a good stretch of 15kms around 35km/h. Good quality traininig. My legs were painful in good part of the training but I didn’t get cramps.
The bad thing is that I was supose to participate in a ride on Monday. It was a ride I was waiting since last year and I forgot completely. It’s called Elfstedentocht and it is a 240 kms run in the north of Holland. As it was national holiday, people would be on the street and every control city (11 in total = hence the name – elf = 11 and steden = cities) there would be bands playing, cafés and people in the street. I’m totally pissed…
This week
Este domingo está na programação uma corrida com o time da Nike por volta dos 150 kms. Vai ser provavelmente uma volta bem rápida. No final vai ser uma preparação para o próximo desafio: Limburgse Mooiste. Uma volta de 150kms na região de Limburg. A parte difícil dessa corrida é que tem 24 subidas, todas por volta dos 15% e algums chegando a 20%. Dessa vez sem câimbra. Espero...
Essa semana também fiz o pedido das pilulas mágicas contra câimbra que um colega me deu durante a corrida. Elas se chamam Sportlegs (www.sportlegs.com) e são usadas por vários profissionais. A idéia é que se tome 2 pílulas no começo da corrida e 1 a cada duas horas para evitar câimbra e a sensação de que os músculos estão queimando.
This week was dedicated again to interval training. Monday and Wednesday I've done 1 hour spinning training with 4 x 8 minutes interval around lactate threshold with 2 minutes rest in between. In both days the 2 first intervals were very hard, but the second and third were fine and the back pain is much better. Also, I've been doing a lot of exercise and stretching for the lower back.
This Sunday, team ride for around 150kms. It will be probably very fast. And all in all, preparation for the next very big challenge: Limburgse Mooiste. 150 kms im the Limburg area of Holland. The hard part of this ride is not the distance. Is that it has 24 climbs all around 15% and some going to t 20%. I hope this time without cramps.
Also this week I've ordered the magic pills againts cramps that a colleague gave to me during the ride. They are called sportlegs (www.sportlegs.com) and the are a couple of professionals using it. The idea is that you take 2 pills before the ride and 1 every 2 hours to avoid cramps and burning legs sensation.
Steven Rooks results
Little thing about the Steven Rooks result. I was very disappointed with the ride feeling and the overall time: 8 hours and 9 minutes. But actually after I saw the rest of the group I wasn't that far out from the second group. Most of them finished around 7 hours and 40-45 minutes. If I wasn't stopped in the bottom of La Redoute for 1 hour and rode the rest of the race alone, the result would be very different. At the end, a good result.
Steven Rooks Classic

Veja o vídeo das minhas subidas. Sou o de casaco branco com calção azul e preto.
Como eu suspeitava, o Steven Rooks Classic foi muito difícil mas eu não estava nem de perto preparado para o que aconteceu de verdade. Quatro semanas sem treino cobraram um pagamento em dor e cansaço. Eu não estava preparado para os 160 kms nos Ardennes Belga e boa parte da corrida eu fui muito lento, tinha dor nas costas terríveis e na parte superior do corpo. Mas o pior foi o que aconteceu no começo de Cote de La Redoute, por volta dos 70 kms dentro da corrida. Até aí eu seguia com dois colegas da Nike (Ron e Simon) e a velocidade média era de 30km/h. Assim que eu comecei a subir a ladeira, uma caimbra fortissima começou na parte superior das duas pernas. A dor era tão grande que eu quase caí no chão. Nunca senti caimbras tão fortes. Eu tive que sair da bicicleta e ainda assim quase não conseguia ficar em pé.
Bebi quase um bidon inteiro de uma tirada. Um dos principais motivos de caimbra é desidratação. Mas não melhorou. Nisso vi quase todo o grupo da Nike passando (o que demonstra que eu estava indo bem). Outro colega, Richard, parou e perguntou se eu precisava de ajuda. Disse que eram caimbras e ele me deu umas pilulas que combatem o problema. O que foi muito legal da parte dele. Mas ainda assim tinha que esperar por volta de 1 hora prá fazer efeito. Ainda esperei um pouco alí e desci até a base da ladeira prá ficar me movendo na bicleta com bastante a marcha na mais leve possível. O objetivo era aumentar a circulação nas pernas. Depois de quase meia hora nisso eu ainda sentia que as caimbras estavam alí só esperando o primeiro esforço de verdade.
Eu desisti da corrida e tentei encontrar um caminho de volta pro meu carro que fosse o mais plano possível. Perguntei a várias pessoas mas não encontrei ninguém que soubesse o caminho e nenhum mapa que me ajudasse. Então pensei que a única solução era subir a ladeira (que chega a 20% de inclinação) e procurer alguém da organização no topo para pedir ajuda. Comecei a subida, que na primeira parte é bem suave (5%) e a caimbra não veio. Fiz a metade da subida e veio uma pequena caimbra. Parei e descansei por uns 3 minutos. Recomecei e a caimbra não voltou e consegui completar a subida. E lá em cima não tinha ninguém da organização.
Então vi que o único jeito era continuar seguindo a rota da corrida e ver como ia. Depois disso continuei a corrida e as caimbras não voltaram. Mas foram sempre uma ameaça em cada subida. Fiz todas as ladeiras da mesma forma: parando no primeiro sinal de caimbra e continuando depois. Consegui terminar a corrida completa a duras penas, com resultados sofríveis e muita dor. Mas no final estou feliz por ter terminado. Agora tenho que pegar o nome da pilula mágica. No final, essa foi a corrida mais desagradável dos últimos tempos. Chuva, frio de 5 graus e muita dor…
Resultado:
Tempo total da corrida: 8 horas 9 minutos
Tempo subida La Redoute: 8 minutos 44 segundos
Tempo subida Bois d’Olne: 9 minutos 51 seconds
Tempo parado: 1 hora 35 minutos
As I’ve suspected the Steven Rooks Classic ride was very hard but I wasn’t not even close to what really happened. Four weeks without real training collected a high toll in pain and exhaustion. I wasn’t ready for the 160kms in the Belgium Ardennes and I was very slow in the majority of the ride and with pain the my upper body. But the worse happened in the beginning of Cote de La Redoute climb, around 70kms in the race. Until then I was riding with 2 colleagues from Nike, Ron and Simon, with a average speed of 30km/h. As soon I started climbing, a very strong cramp started hitting both my upper legs. The pain was so strong that I almost felt on the ground. I have never felt so strong cramps. I had to stop and was almost not able to just stand still.
I’ve drank almost the full bidon (1l) in one go as one of the main reasons for cramps is dehydration. But it didn’t help. And while I wait to see what happen I saw almost the whole Nike group passing by (what shows that I was going well so far). Another colleague, Richard, stopped to check what was going on. I’ve told him and he gave me a couple of pills to prevent cramps. But they would take around 1 hour to take effect. I’ve waited a bit and went down to the base of the climb to keep my legs moving with the lightest gears. The objective was to increase the circulation in the legs to help the pills to take effect. Almost 30 minutes later I could still feel the cramps.
I gave it up and decided to find the flattest way back to my car. I’ve asked the way to several people but no one could help me. So, I thought that I would go to the top of La Redoute and look for someone of the organization for help. I’ve started the climb and in the first easy part of the climb (5%) the cramps didn’t come. I’ve done the first half of the climb and a light cramp started in my left leg. I’ve stopped and rested for 3 minutes. Re-started and was ableto finish without cramps. And on the top there was nobody from the organization.
So,the only way out was to keep going tru the route. After that the cramps haven’t come back but was always a threat in each climb. I’ve done all the climbs in the similar way: stopping and resting at every sign of cramps. I’ve managed to finish the race with lots of pain and with very bad results. But I’m happy I was able to finish and now I need to get the name of that magic pill. At the end this was a very unpleasant ride with rain, 5 degrees Celsius temperature and too much pain…
Results:
Total time: 8 hours 9 minutes
La Redoute: 8 minutes 44 seconds
Bois d’Olne: 9 minutes 51 seconds
Rest time: 1 hora 35 minutos
De volta a bicicleta || Back to the bike

Last September I've done the Gerrie Kneteman ride, that runs from and to the Amsterdam olympic stadium (above).
Where the Giro will be leaving tomorrow as well.
Antibiótico & Steven Rooks || Antibiotics & Steven Rooks
- Berghuizen - max 13% - 700 m
- Wolfsberg - max 11% - 700 m
- Schilberg - max 13% - 900 m
- Holiguette - max 11% - 700 m
- Côte de la Redoute - max 20% - 1.600 m - Tijdregistratie
- Côte de Cornemont - max 9% - 3.000 m
- La Trasenter - max 15% - 2.900 m
- Bois d'Olne - max 22% - 1.100 m - Tijdregistratie
- Les Waides - max 14% - 2.500 m
- Berghuizen - max 13% - 700 m
- Wolfsberg - max 11% - 700 m
- Schilberg - max 13% - 900 m
- Holiguette - max 11% - 700 m
- Côte de la Redoute - max 20% - 1.600 m - Tijdregistratie
- Côte de Cornemont - max 9% - 3.000 m
- La Trasenter - max 15% - 2.900 m
- Bois d'Olne - max 22% - 1.100 m